Exclusively By Izzah Johan

Cinta Zulaikha


Mesti ramai yang tertanya- tanya... kenapa Izah ini macam obsess sangat dengan "Cinta Zulaikha" kan....sampai buat post "Cinta Zulaikha-Part 1" & "Cinta Zulaikha- Part 2"  yang sumbernya dari blog-blog lain. Tapi kini Izah nak bagi pendapat sendiri dan sebab kena izah sangat suka dan kagun dengan kisah ini untuk dijadikan teladan. Kerna sebagai wanita, rasa cinta tu sangat kuat dan sangat emosi. Kadang kala bila mencintai seseorang itu kita terlampau taksub sehingga kita lupa cinta yang lebih agung dan tidak pernah melukakan kita.
Banyak pengajaran yang dapat kita hayati, baik pandangan kita pada cinta Zulaikha ini, maka baik lah ia. Kerna ada yang mengatakan Zulaikha ini contoh isteri yang tidak taat kerna cinta kan lelaki selain suamiya. Tiada manusia yang tidak melakukan kesalahan. Sebaik-baik manusia itu adalah yang telah melakukan dosa lalu menyesal dan kembali kepadanya dan bertaubat.

Ia mengisahkan cinta seorang wanita yang bernama Zulaikha pada Nabi Allah Yusuf yang memang terkenal dengan kekacakan paras rupa yang di anugerahkan oleh Allah. Pada zaman Jahiliahnya dia mencintai Yusuf dengan hawa nafsu yang membuatkan die lebih tegar bertindak mengikut hawa nafsunya sehingga sanggup memfitnah Nabi Allah Yusuf demi mencapai matlamat "cinta"nya dan menyebabkan Nabi Yusuf dipenjara akibat fitnah itu. Namun, sehingga bertahun- tahun lamanya Nabi Yusuf di Penjarakan, namun cinta dan kasih sayangnya pada Nabi Yusuf tidak pernah padam sehinggalah Zulaikha menemui jalan kebenaran yaitu cinta yang hakiki dan abadi pada penciptanya yang satu.

Namun sebagai fitrah insan biasa yang punya rasa cinta... Cintanya pada Yusuf tidak pernah padam. Namau sebagai muslimah yang sebahagian Cintanya pada Allah, dia menyerahkan segala-galanya ketentuan kepada Allah dan hanya pengadu padanya serta bersabar dan yakin Allah sentiasa mendengar segala rintihanya. Doa yang sering beliau munajatkan kepada Allah;

"Wahai Tuhanku, kini diriku tiada lagi harta, kedudukan dan kecantikan. Diriku sebatang kara, tua, hina, dina dan papa. Engkau telah uji diriku dengan rasa cinta kepada Yusuf. Ya Allah, aku tiada kuasa menahan cintaku kepada Yusuf. Maka sambungkanlah cintaku kepada Yusuf. Jika Engkau tidak berkenan, maka gantikanlah rasa cintaku kepada Yusuf ini kepada cinta kepada-MU. Agar segenap rasa cintaku hanya untuk-Mu. Ya Tuhanku..."

Sebagai hamba Allah yang redha akan ketentuanya, kita kena yakin yang Allah tu Maha mengatahui apa yang terbaik. Allah juga yang berkuasa menentukan sesuatu bagi hambaNya.
Kesabaran dan keyakinan pada Allah adalah kunci kekuatan diri. Rasa cinta pada Allah buat kita lebih redha dan sabar.

Izah sangat suka satu ayat dari Ibnu Athaillah yang menjadi inspirasi;

"Tidak ada yang bisa mengusir syahwat atau kecintaan pada kesenangan duniawi selain rasa takut kepada Allah yang menggetarkan hati atau rasa rindu kepada Allah yang membuat hati merana" - Ibnu Athalillah

Buat renungan diri kita semua ;
  • Allah lah yang menanam rasa cinta ke dalam hati manusia
  • Kecantikan, ketampanan, kekayaan dan segala macam bentuk kenikmatan adalah milik Allah dan Allah-lah yang berhak memberi dan menarik kembali apabila tiba masanya.
  • Ketika di dalam kekecewaan dan kebahagiaan, kita hendaklah menyerahkan segala – galanya kepada Allah Swt.


Memang kisah cinta Zulaikha ini ada persamaan dalam kisah peribadi Izah...Izah impikan menjadi muslimah yang memiliki cinta sehebat Zulaikha pada Yusuf dan pada masa yang sama amat mencintai Allah... kerna itu Izah ingin sekali kongsikan untuk pengajaran kita semua.... Bersabarlah menempuh segala dugaan Allah didunia ini... memang pedih, perit dan sukar untuk kita tempuhi... Insya Allah... Allah sentiasa akan mengurangkan kepedihan itu kerna rasa Cinta kita pada Allah..... Jangan putus doa dan harapan padaNya.... Allah maha mendengar dan amat sayang hambaNya yang hanya meminta padanya dari mengadu pada yang orang lain... 

Nie lagu mawi yang berkisahkan Cinta Zulaikha nie... suka jugak dengar... 
saja je nk buat naik mood cinta Zulaikha nie... dengar yek....


Pejam mata bayangkan cinta
Satu cahaya terindah
Dari jiwa
Terang Jiwa
Kekasihku kau ku puja
Menjelma di langit musim berduka lara 
Terpinggir sepi hampir putus asa 
Melayar hari kelam yang tak bermaya 
Dan makna
*
Hendakku luahkan
Takut makanlah diri
Hendak kusimpankan
Meracuni hati
Hendak ku jeritkan 
Takut malu sendiri 
Hendak ku diamkan 
Kau takkan mengerti
Biar susah bagai cinta zulaikha
Cinta dalam mimpi jadilah nyata
Biar pahit 
manis juga terasa 
Hari ini hampa esok gembira
Biar susah bagai cinta zulaikha
Cinta dalam mimpi jadilah nyata
Biar pahit manis juga terasa
Hari ini hampa esok gembira

0 comments:

Post a Comment